Розпочалась робота Верховної Ради IX скликання з реєстрації 29 серпня низки законопроєктів, які передбачають внесення змін до Конституції України.
Зокрема, щодо:
І. Скасування адвокатської монополії (№ 1013 від 29.08.2019 р.),
ІІ. Закріплення повноважень Президента України утворювати незалежні регуляторні органи, Національне антикорупційне бюро України, призначати на посади та звільняти з посад Директора Національного антикорупційного бюро України і Директора Державного бюро розслідувань (№ 1014 від 29.08.2019 р.);
ІІІ. Законодавчої ініціативи народу (№ 1015 від 29.08.2019 р.);
ІV. Уповноважених Верховної Ради України (№ 1016 від 29.08.2019 р.);
V. Зменшення конституційного складу Верховної Ради України та закріплення пропорційної виборчої системи (№ 1017 від 29.08.2019 р.);
VI. Додаткових підстав дострокового припинення повноважень народного депутата України (№ 1027 від 29.08.2019 р.);
VII. Консультативних, дорадчих та інших допоміжних органів Верховної Ради України (№ 1028 від 29.08.2019 р.)
І вже на першому пленарному засіданні 2 сесії було прийнято ЗУ «Про внесення змін до статті 80 Конституції України (щодо недоторканності народних депутатів України)», який набирає чинності з 01.01.2020 р.
Нагадаю, що наявність позитивного висновку Конституційного Суду України є обов’язковою складовою у процедурі внесення змін до Конституції України. У такій процедурі КСУ, здійснюючи попередній контроль, виступає гарантом того, що зміни не будуть направлені на скасування чи обмеження прав і свобод людини і громадянина, такі зміни не будуть спрямовані на ліквідацію незалежності чи на порушення територіальної цілісності України та не буде порушено умов внесення змін до Конституції. Саме це і зумовлює необхідність дотримання висновку Конституційного Суду України та підкреслює його важливість у процесі внесення змін до Конституції України.
Таку процедуру на сьогодні вже пройшли законопроєкти 1013, 1015, 1016, 1028, інші – ще перебувають на розгляді.
За результатом розгляду негативний висновок отримав законопроєкту 1016. Суд констатував невідповідність законопроєкту вимогам ч. 1 ст. 157 Конституції України, що, у свою чергу, є наслідком неможливості його подальшого прийняття Верховною Радою України.
Відповідно до нього, запропоновані законопроєктом зміни до статей 85 та 101 Конституції України передбачають запровадження нового виду парламентського контролю, який може вийти за межі контролю за додержанням конституційних прав і свобод людини і громадянина та потенційно може становити ризик надмірного втручання парламенту через уповноважених за додержанням Конституції України і законів у різні сфери суспільних відносин без дотримання балансу приватних і публічних інтересів, зокрема у підприємницьку діяльність, у діяльність інститутів громадянського суспільства, органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Тобто, може призвести до порушення та обмеження прав і свобод людини і громадянина.
Варто зауважити, що законопроєкт 1016 все ж може бути попередньо схвалений Верховною Радою України, однак виключно у випадку його суттєвого доопрацювання та подальшого отримання позитивного висновку КСУ.
Інші законопроєкти, щодо яких відсутні зауваження Конституційного Суду України, можуть бути попередньо схвалені в межах даної сесії Верховної Ради, водночас їх прийняті може відбутися вже на наступній черговій сесії, відповідно до ст. 155 Конституції України.
У підсумку.
Можна впевнено стверджувати, що Верховна Рада IX скликання розпочала свою діяльність із плідної роботи над внесенням змін до Конституції України. А на нас чекає черговий етап конституційних змін.
Та варто підкреслити, що такі зміни повинні вноситись із неухильним дотриманням вимог, що передбачені у Розділі XIII Конституції України, зокрема з обов’язковим дотриманням висновків Конституційного Суду України.
Текст взято з сайту https://uba.ua/ukr/news/7081/