16 грудня 2019 року у Комітеті Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування відбувся круглий стіл щодо обговорення необхідності законодавчого врегулювання питання адміністративної процедури, під час якого було заслухано позиції експертів та обговорено питання необхідності законодавчого врегулювання загальної адміністративної процедури, а також була висловлена позиція уряду щодо перспектив ухвалення та основних положень проєкту Закону про адміністративну процедуру.
У заході взяли участь судді Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду Володимир Бевзенко та Альберт Єзеров.
Суддя КАС ВС Альберт Єзеров зауважив, що питання адміністративних процедур постало не сьогодні – відповідний законопроєкт давно розроблений науковцями, розглядався і на конференціях, і на слуханнях, і в парламенті. Але, напевно, тільки тепер настав політичний момент для ухвалення Закону. Адже уряд ініціює зміни щодо публічної служби, ми чуємо про державну програму «Держава в смартфоні». Держава в умовах розвитку сучасного інформаційного суспільства спроможна продовжувати демократичний поступ тільки на основі здійснення публічного владарювання через демократичні адміністративні процедури, підкреслив суддя КАС ВС.
Альберт Єзеров вказав, що з набуттям чинності зазначеним Законом будуть впроваджені спільні правила для всіх, а це значно зменшить навантаження на адміністративні суди. Він наголосив, що з часом цей Закон дасть позитивний ефект у роботі як органів виконавчої, так і судової влади. А в центрі дійсно буде людина та її права.
Суддя КАС ВС Володимир Бевзенко сказав, що до того, як цей законопроєкт було подано до Комітету ВР, кожне слово, кожне речення, кожна стаття розглядалися у системному взаємозв’язку з іншими його положеннями, а отже, немає жодного сумніву стосовно фаховості цього Закону.
Крім того, суддя нагадав про деякі положення Конституції України. Так, у ст. 3 Основного Закону йдеться про те, що спрямованість держави та її органів визначається правами людини. У ст. 19 зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов’язані діяти лише у межах закону. Тому ми можемо спостерігати, що у справі забезпечення умов для реалізації прав людини органи державної влади не мають необхідного законодавчого ефективного підґрунтя для того, щоб забезпечити ці права. Зрештою, ст. 125 Конституції України покладає обов’язок захищати людину в реалізації її прав від порушень, які допускаються органами державної влади, саме на адміністративні суди.
На переконання Володимира Бевзенка, немає жодного сумніву, що цей Закон насамперед потрібен громадянам, які чекають, щоб адміністративні органи за зрозумілою процедурою надавали їм адміністративні послуги й адміністративні акти, за допомогою яких вони могли б реалізувати свої конституційні права, отримати захист своїх свобод та інтересів.
Суддя зазначив, що цього Закону також потребують і самі суб’єкти владних повноважень, оскільки за Основним Законом їм належить активно забезпечувати умови щодо реалізації цих прав. Цей законопроєкт безумовно чітко визначатиме діяльність, функціонування адміністративних органів та суб’єктів владних повноважень. Крім того, цей Закон сприятиме зменшенню навантаження на адміністративні суди.
Проведення чергового круглого столу із цього питання спрямоване на з’ясування позицій Уряду та відповідальних центральних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та їх провідних асоціацій, експертного середовища щодо перспектив внесення на розгляд парламенту законопроєкту, яким планується врегулювати питання загальної адміністративної процедури, змісту основних положень.
Серед учасників круглого столу були народні депутати, представники Кабінету Міністрів України, центральних органів виконавчої влади, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування, експертного і наукового середовища, міжнародні партнери.
Захід відбувся за сприяння та підтримки Проєкту Європейського Союзу «Підтримка комплексної реформи державного управління в Україні» (EU4PAR), Проєкту Академії Фольке Бернадотта «Місцеве самоврядування та верховенство права в Україні», Центру політико-правових реформ та Всеукраїнської асоціації об’єднаних територіальних громад.