“Партійне рабство” як умова висування на місцевих виборах є неконституційним (Верховний Суд Естонії)

Рішення Верховного Суду Естонії від 15.07.2002 року щодо "партійного рабства" на виборах

 

Раніше законодавством Естонії було передбачено, що на місцевих виборах могли брати участь партії, самовисуванці, а також "виборчі коаліції". За законодавством Естонії "виборчою коаліцією" є об’єднані групи незалежних канидатів, які не хочуть чи не можуть об’єднуватись в партію.
В подальшому із закону було виключено можливість участі "виборчих коаліцій", тобто приймати участь у виборах могли тільки партії і незалежні кандидати індивідуально. В поданні до Верховного Суду вказувалось, що такі зміни у виборче законодавство дискримінаційні, адже індивідуальний кандидат, який не бажає чи не може висуватись від партії, перебуває у нерівних умовах на виборах.
Уряд заперечив зазначаючи, що оскаржений закон був спрямований на підвищення політичної відповідальності осіб, які обираються у місцеве самоврядування. Верховний Суд прийняв такі доводи і погоджується, що ця ціль була легітимною, проте закон все рівно неконституційний, тому-що обмеження в цілому є непропорційним.

Розглядаючи цю справу Верховний Суд досліджує статистику по місцевим виборам, яка склалась в 1996 і 1999 роках. Суд встановив, що індивідуальні кандидати (самовисуванці) отримали на виборах до 1% голосів (і стільки ж мандатів), а у великих містах в середньому 0% голосів. При цьому розподіл голосів і мандатів між партіями (і їх блоками) та "виборчими коаліціями" складає від близько 50/50 до 1/4 (на користь коаліцій).
Таким чином, Суд приходить до висновку, що індивідуальні кандидати мають значно менші шанси обратись до органів місцевого самоврядування, аніж кандидати, які висуваються від партій і виборчих коаліцій. Висування від партії також сильно підриває їх шанси обратись, оскільки в такому разі можливість їх висування на виборах буде залежати від рішення партії.
Отже, обмеження непартійних кандидатів в можливості приймати участь у виборах в якості "виборчих коаліцій" неконституційне.

Верховний Суд додатково зазначає, що:

1) оскаржений закон набрав силу приблизно за 3 місяці до початку реєстрації кандидатів на виборах;

2) право голосу на місцевих виборах мають також особи, які не мають громадянства Естонії, в той час як членами політичних партій за законом можуть бути тільки громадяни;

3) у великій кількості виборчих одиниць кількість жителів складає від 1000 до 2000 осіб.

За сукупності цих факторів Верховний Суд вважає нереалістичною можливість утворення в невеликих виборчих одиницях конкурентоспроможної партії в такі зжаті строки. Тобто унеможливлення участі непартійних кандидатів на виборах шляхом обєднання у виборчі коаліції де-факто взагалі унеможливило участь їх у виборах. Відповідно, оскаржуваний закон є також непропорційним.

Читайте також
0 коментарiв
Для того, щоб залишати коментарi, необхiдно увiйти в профiль