28 грудня 2020 року, Президент України видав указ про відсторонення судді та голови КСУ - Олександра Тупицького строком на 2 місяці.
Чи була дотримана конституційна процедура даного рішення Президента України? Водночас практика європейських країн показує, що відсторонити суддю Конституційного Суду можна за наявності певних підстав. Але давайте проаналізуємо законодавство України.
1. Стаття 149-1. Повноваження судді Конституційного Суду України припиняються у разі:
1) закінчення строку його повноважень;
2) досягнення ним сімдесяти років;
3) припинення громадянства України або набуття ним громадянства іншої держави;
4) набрання законної сили рішенням суду про визнання його безвісно відсутнім або оголошення померлим, визнання недієздатним або обмежено дієздатним;
5) набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього за вчинення ним злочину;
6) смерті судді Конституційного Суду України.
Підставами для звільнення судді Конституційного Суду України з посади є:
1) неспроможність виконувати свої повноваження за станом здоров’я;
2) порушення ним вимог щодо несумісності;
3) вчинення ним істотного дисциплінарного проступку, грубе чи систематичне нехтування своїми обов’язками, що є несумісним зі статусом судді Суду або виявило його невідповідність займаній посаді;
Ось ми бачимо вичерпний перелік підстав для застосування звільнення судді КСУ.
Водночас, ч.3, ст.154 КПК України говорить про відсторонення особи з посади, призначеної Президентом України. І ці норми детально не регламентують, що вони призначені і для судді КСУ.
Переходячи до європейського досвіду, важливо зазначити про те, що суддів Конституційного Суду можна відсторонювати вищим органом влади.
Наприклад стаття 86 Конституції Чеської Республіки говорить про те, що якщо суддя Конституційного Суду вчинив злочин, або істотний дисциплінарний проступок, голова сенату може надати згоду на відсторонення або звільнення такого судді. І на мій погляд - це є дієвим запобіжником для того, щоб особа, здійснюючи судочинство не виходила за межі своїх повноважень (дискреційні повноваження).
Чи є правомірним указ Президента України щодо відсторонення судді КСУ Тупицького? Виходячи з мотивів того, що журналісти оприлюднили плівки, де фігурує суддя Тупицький та певний деструктив Конституційного Суду України - так! Але, закон КСУ, який був прийнятий 13 липня 2017 року має певні неточні законодавчі норми. Звільнити суддю КС може тільки суд. Але, можна передбачити запобіжник, враховуючи обставини вчинення протиправних дій суддею КСУ звільнення його органом, який його призначив (Верховна Рада, Президент, З'їзд суддів), якщо суд не може його звільнити. На мою думку, ст.154, ч.3 КПК України детально не регламентує, які саме особи відсторонюються Президентом України. А тому цю статтю застосовано правомірно.
Як далі розвиватимуться події, ми будемо спостерігати.
Відповідно до закону відсторонити Президента з посади можна тільки в порядку імпічменту, який визначений законом.
Ви підмінили конституційність на легітимність. А це різні речі. Цікаво, Президента також можна "відсторонити"?