Цього місяця закінчили працювати над виданням навчально-методичного посібника з конституційної юстиції.
Дякую за довіру та змогу бути співавтором і технічним редактором завідувачу кафедри, члену науково-консультативної ради Конституційного Суду Дмитру Терлецькому! Дмитро Сергійович є автором ідеї, структури, науково-практичного наповнення посібника.
Також співавтором є Віталій Запорожець — завідувач відділу попередньої перевірки конституційних скарг Секретаріату КСУ.
Особлива подяка рецензентам посібника: судді Конституційного Суду України у відставці, доктору права, науковому консультанту з правових питань Центру Разумкова Петру Стецюку та кандидату юридичних наук, доценту кафедри конституційного права Львівського національного університету імені Івана Франка Сергію Різнику.
Цьогоріч виповнюється 5 років з моменту ухвалення та набрання чинності змінами до Конституції України, якими було запроваджено інститут конституційної скарги, вилучено повноваження КСУ щодо тлумачення законів України, збільшено граничний вік перебування на посаді судді КСУ, додано вимоги для набуття цієї посади тощо. Це актуалізує вивчення конституційної юстиції, дослідження її складників, продукування нових і вдосконалення усталених ідей з метою поліпшення її функціонування.
Крім того, з урахуванням запровадження ЄДКІ як обов’язкового елемента для здобуття вищої юридичної освіти на рівні магістра та порівняно великої ролі конституційної юстиції (майже 10% від усіх питань з правничих дисциплін) цей навчально-методичний посібник стає у пригоді вже не лише студентам профільного факультету Національного університету «Одеська юридична академія» – судово-адміністративного факультету, а й усім магістрантам денної, вечірньої, заочної форм навчання.
Слід відзначити, що здебільшого вітчизняні навчальні та навчально-методичні посібники (а часом і наукові публікації) концентруються на цитуванні вітчизняного законодавства та (в найкращому випадку) наведенні судових рішень. Іншими словами, українські наукові та навчальні публікації час від часу характеризують як такі, що лише констатують, але не створюють, не містять належної творчості новизни, наукові публікації не продукують результати застосування критичного мислення, а навчальні – не спричинюють застосування такого мислення у здобувачів освіти. Натомість цей посібник вигідно відрізняється в цьому контексті. Він побудований із наведенням кейсів, дає правовий фундамент і релевантні роз’яснення, критично оцінює рішення суду та наштовхнути здобувача освіти на критичне, аналітичне, часом нестандартне та творче мислення для вирішення тих чи інших практичних ситуацій, з якими випускник закладу вищої освіти має бути готовим працювати у своїй подальшій правозастосовній, правоінтерпретаційній і правотворчій діяльності. Запропоновані теоретичний мінімум, питання для обговорення та насамперед практичні завдання змушують читача проводити фундаментальний аналіз поставленої проблеми й обґрунтовано відповідати на поставлені питання.
Ще однією рисою посібника є звернення до законодавства та практики органів конституційної юрисдикції інших держав, зокрема Верховного суду США, Федерального КС ФРН, Конституційної ради Французької Республіки, КС Італійської Республіки, Конституційного трибуналу Республіки Польща тощо.
Раджу ознайомитися (і час від часу переглядати, там вже є попередній перегляд, а також можливість завантаження) на платформі academia.edu або на цьому сайті.