http://perspectives.pp.ua/index.php/sn/article/view/5107/5136
Конституційна юрисдикція в Європі має загальні, притаманні більшості європейських країн, риси, а саме − централізованість, наявність спеціального конституційного судового органу тощо. Однак, на рівні країн формуються певні особливості конституційного контролю, які притаманні лише їм. Зокрема, це стосується і Королівства Іспанії та Республіки Португалія, які мають свої характерні риси конституційного контролю.
У цій науковій статті розглянуто особливості конституційного контролю кожної з двох країн, досліджено історико-правове походження цього контролю. Було звернено увагу на специфічні характеристики правового регулювання кожного з Конституційних судів Іспанії, Португалії. У роботі також містяться висновки стосовно особливостей правового регулювання роботи кожного з вищезгаданих конституційних судів, які можуть стати підґрунтям удосконалення чинного українського законодавства.
Окрему увагу приділено створенню та законодавчому закріпленню конституційного контролю у країнах з такими формами правління як конституційна монархія (Іспанія) та парламентська республіка (Португалія). Зосереджено увагу на аналізі повноважень Конституційних Судів Португалії та Іспанії, а також розглянуто нормативні акти, які регулюють роботу конституційних судів цих країн.
Резюмовано різницю моделей конституційного контролю в цих країнах: для Португалії характерна змішана модель, тоді як для Іспанії − європейська. Було проаналізовано причини різного підходу до порядку формування конституційних судів. Звернено увагу, що Конституційний Суд Португалії не вирішує питання щодо дійсності закону, а лише визначає, що закон не може бути застосований; водночас Конституційний Суд Іспанії розглядає конституційність законів про затвердження міжнародних договорів, на відміну від Конституційного Суду Португалії.
Також авторами підсумовано, які особливості конституційного контролю в Іспанії і Португалії можуть бути запозичені задля вдосконалення роботи Конституційного Суду України.