Правова аргументація та юридичне письмо (практичні рекомендації юристам, як писати аргументовано, структуровано та простою мовою)

ВСТУП

Слово є основним професійним інструментом юриста. Юридична діяльність пов’язана з читанням, написанням та публічними виступами, через слово юрист реалізує своє професійне призначення. Саме тому важливо знати, як використовувати слово, щоб досягти бажаного результату, переконливо писати та говорити. В цьому сила юриста і запорука успішної кар’єри.


Практична діяльність юристів пов’язана з обміном інформацією та її аналізом, з підготовкою, написанням і оформленням юридичних документів. Вони складають: заяви, звернення, скарги, запити до органів публічної влади, правові роз’яснення, аналітичні та пояснювальні записки, договори, протоколи, процесуальні та інші документи. Можна припустити, що за своє професійне життя юристи пишуть не менше, ніж письменники.
За своїм призначенням серед юридичних документів можна відокре- мити: аналітичні, аргументовані та правовстановлювальні.
В аналітичному документі ваша мета – всебічно вивчити правову ситуацію, провести правовий аналіз та представити читачеві різні точки зору на спірне питання. При їх складанні використовується збалансований, нейтральний підхід. Завдяки цьому ви допомагаєте своєму читачеві прийняти обґрунтоване, зважене рішення.
В аргументованому документі ваша мета – також всебічно вивчити правову ситуацію, провести правовий аналіз, але зайняти тверду, одно- значну позицію щодо спірного питання, сформулювати переконливі аргументи на її підтримку. При цьому використовується критичний підхід, оскільки важливо переконати читача в тому, що рішення може бути лише одне – на користь особи, яку ви представляєте.
Юридичні документи читають: судді, учасники судового процесу, клієнти, контрагенти, адвокати, посадові особи органів публічної влади, нотаріуси, експерти та інші. Юридичний документ добре працює лише тоді, коли передає ваші думки чітко, зрозуміло та стисло. Читач має відразу розуміти вашу правову позицію. Неструктурований, нечіткий, наповнений зайвими, беззмістовними реченнями, неаргументований документ може лише нашкодити справі та особі, яку ви представляєте.

Як правило, адресати ваших юридичних документів – це зайняті люди, в них нема часу на погано написані тексти та пошук у них ваших аргументів. Вони обґрунтовано очікують, що доведення правової позиції – це ваша робота. Зайнятий читач може неправильно зрозуміти, що ви хочете сказати, а двічі перечитувати текст часу в них не буде. Крім того, читач буде відчувати неповагу до себе, якщо ви вважаєте за можливе направляти йому погано складений документ. Якщо ваш документ читає процесуальний опонент, то всі недоліки в аналізі будуть використані проти вас: незрозуміло сформульовані речення, неаргументовані твердження будуть спотворені, перекручені і в них з’явиться те, чого ви ніколи не мали на увазі. На підставі вашого документа читач має прийняти певне рішення, а для цього йому необхідна належна інформація і аргументація.

Написання юридичного документа, як правило, відбувається у декілька етапів: (1) правовий аналіз спірної ситуації (фактичних даних, доказів, ключових норм) (legal analysis); (2) правова оцінка спірної ситуації, побудова лінії аргументації та контраргументації (legal reasoning); (3) структурування результатів правового аналізу й оцінки і написання першої чернетки (legal writing); (4) редагування тексту до отримання кінцевого юридичного документа (legal design). Пройдемо цей шлях разом крок за кроком на прикладі наскрізної спірної ситуації та визначимо, які інструменти зможуть бути для нас корисними.

Більше інформації про видання за посиланням: https://forms.gle/T7ouppkSum7uyeVV7

Читайте також
0 коментарiв
Для того, щоб залишати коментарi, необхiдно увiйти в профiль